أم كلثوم تعود إلى الحياة في القاهرة

فنانون متخصصون في تحريك العرائس يستخدمون اوركسترا من الدمى المتحركة لإعادة تمثيل حفلات كوكب الشرق.
إحياء لتراث واحدة من أعظم المغنيات العربيات
الجمهور يتفاعلون بالغناء والدموع
دقة في تقليد حركات أم كلثوم وفرقتها الموسيقية

القاهرة - في الخميس الأول من كل شهر يحتفي مسرح الساقية للعرائس في القاهرة بتراث واحدة من أعظم وأشهر المغنيات العربيات، السيدة أُم كلثوم.
ويستخدم عشرة فنانين متخصصين في تحريك العرائس أوركسترا من الدمى المتحركة لإعادة تمثيل أداء حفلات كوكب الشرق.
ويجذب العرض جمهورا غفيرا حيث يحتشد العشرات كل شهر في المسرح لمشاهدة حفل أُم كلثوم حيا من جديد.
وقال محمد عبدالمنعم الصاوي مؤسس المسرح "فيه صيغة أخرى، ممكن حد يشوف أُم كلثوم في عرض حي تاني، خلاص مفيش مش كده. فاحنا بنزعم إن دي الطريقة الوحيدة لتقديم أُم كلثوم في عرض حي، ممكن أفلام رائعة تتفوق جدا ع اللي إحنا بنقدمه، ممكن تسجيلات فائقة الجودة، ممكن فيديو كليبس تتعمل، ممكن تسجيلات حتى لها هي شخصيا ممتازة، إنما عشان أروح مسرع وأقعد على كرسي وتتفتح الستارة، وألاقي الست أُم كلثوم وفرقتها الموسيقية في عرض حي. أظن هي دي صياغتنا الوحيدة، فاحنا بنعتز بها جدا".

وإلى جانب صوتها الفريد، نحتت أم كلثوم لنفسها أسلوبا غنائيا مميزا بطريقة تثير حماس جمهورها الذي كان يتواجد بالمئات في المسرح خلال حفلاتها الشهرية المباشرة.
ويتحرى فنانو العرائس الدقة فيما يتعلق بكل التفاصيل الخاصة والمميزة لحفل أم كلثوم.
وقال الفنان في مسرح الصاوي للعرائس محمد فوزي بكار "بنحيي تراث سيدة الغناء العربي أُم كلثوم، وفي نفس الوقت تراث العروسة المريونيت. فبالنسبة لنا العرض ده بيحمل قيمة كبيرة جدا وحاجة بالنسبة لنا مهمة قوي قوي قوي. بنهتم بكل تفصيلة كانت بتعملها أُم كلثوم ساعتها، بنحاول إن احنا نعمل زيها في وقتنا الحالي بما إن احنا بنحيي تراث أُم كلثوم".
وغنى كثير من الحضور مع صوت أُم كلثوم أثناء الحفل بينما اغرورقت عيون البعض بالدموع وهم يستمعون لأغنيات منها أغنيتي "لسه فاكر" و "سيرة الحب".

بنهتم بكل تفصيلة كانت بتعملها أُم كلثوم ساعتها، بنحاول إن احنا نعمل زيها في وقتنا الحالي بما إن احنا بنحيي تراث أُم كلثوم

وقالت طالبة أميركية حضرت الحفل وسط الجمهور تدعى آن "يختلف عما أشاهده في الولايات المتحدة. الناس هناك أهدأ ولا يغنون مع عرض العرائس. شيء رائع أن أرى الجميع يغنون مع العرض. كان مميزا جدا بالنسبة لي".
وصنع فنانو العرائس في مسرح الساقية للعرائس دمى أعضاء فرقة أم كلثوم من الخشب على مدى أكثر من عشر سنوات. ويجرون الصيانة المطلوبة لعرائس أعضاء الفرقة بمرور السنين.
وقات امرأة من الجمهور تدعى نازلي "عيني دائما غير إنها مع، غير إن أُذني مع الصوت ولكن عيني مع الحركة، يعني أنا بأنبسط قوي من حركة اللاعبين بالمريونيت بتاعتهم يعني حركة عبقرية جدا، معنى كده إنه كان فيه مجهود كبير قوي في مذاكرة اللحن كويس قوي. إمتى الغيتار يعزف؟ إمتى يقف؟ إمتى الكمان؟ إمتى الكلام ده كله؟. فمجهود طبعا مش عادي وأكيد بنستمتع".
وأضافت امرأة أخرى من الجمهور أيضا تدعى نهلة "آه إحساس حلو جدا والسماعات والمكان، تحس إنك قاعد فعلا قُدام أم كلثوم".
ويشتهر مسرح الساقية للعرائس بتنظيم حفلات غنائية لشخصيات بارزة وفرق غنائية معروفة، محلية وعالمية، قديمة وحديثة.