First Published: 2017-04-09

الصحراء تروج للسياحة في مصر

 

مهرجان ينطلق لأول مرة في محافظة الفيوم يستقطب محبي الطبيعة والحياة البرية وعشاق السباقات الصحراوية لتعزيز السياحة المحلية.

 

ميدل ايست أونلاين

رحلات سفاري وسباق سيارات

الفيوم (مصر) - محبو الطبيعة وعشاق السباقات الصحراوية وعشاق الحياة البرية وتتبع النجوم التقوا معا في مهرجان للصحراء بمصر في الآونة الأخيرة.

واحتشدت عشرات الأُسر معا في المهرجان الذي استمر يوما واحدا في منطقة بمحافظة الفيوم على بعد نحو 75 كيلومترا جنوبي القاهرة، وتشتهر الفيوم بكثبانها الرملية الناعمة وبحيرة قارون الكبيرة.

ونظم المهرجان جماعة من محبي رحلات السفاري وقيادة السيارات في الصحراء في إطار سعيهم لتوسيع نطاق هذا النشاط.

وقال مشارك في المهرجان يدعى أحمد شومان "فكرنا نعمل حاجة كل المجموعات أو الناس دية نجمعهم مع بعض ونعمل احتفال واحد للصحراء. يعني فيه ناس كثيرة جدا بتشارك يا إما ناس بتطلع في الطرق الوعرة. سواقة السيارات أربعة في أربعة. وفيه ناس بتطلع بموتوسيكلات وفيه ناس بيطلعوا تزحلق على الرمل. وفيه ناس بييجوا يتفرجوا ع النجوم. الفلك والحاجات دي. فيه ناس بيطلعوا الحياة البرية ويشوفوا الحياة البرية. فقلنا إحنا أحسن حاجة نجمع الناس دول كلهم في يوم واحد ونعتبره عيد للصحراويين. وسمينا مهرجان الصحراء اللي إحنا موجودين فيه النهاردة. ودي أول مرة يتعمل حاجة كدة مجمعين كل الناس دية".

ويهدف المهرجان الذي استمر ليوم واحد إلى تشجيع السياحة المحلية وتشجيع المصريين على اكتشاف جمال وروعة الصحراء.

وقال مصطفى العربي وهو أحد منظمي المهرجان "ناس كثير قوي عندها العربيات الأربعة في أربعة ناس كثير عندها عربيات عايزة تخرج بها برا المدينة. فالنشاط ده زاد قوي. فده بيؤثر بالإيجاب في الصناعة في البلد. في صناعة العربيات. في الشراء. في الحركة التجارية في البلد. فالناس بقت بتتحرك كثير قوي وبتخرج فده بينتج عنه فيه ناس كثير قوي بتشتغل وشغلها ماشي على المصريين. وبنطمع بعد كده إن الأجانب ييجوا يشوفوا البلد بالمنظر ده. بس لما مجموعة بتطلع صحراء فيه ناس كثير قوي بتشتغل ورا منهم فبيستفادوا. فبيحصل حركة تجارية. دائرة كلنا فيها ما بنبعدش عنها".

ويقول منظمو المهرجان إنهم يأملون في أن يقيموه بشكل منتظم كل عام.

 

العبادي يقر بأن الفساد سبب دخول الإرهاب للعراق

موسكو تبدي استعدادها لبحث تخفيف حظر السلاح على ليبيا

قطر تقر موازنة 2018 بعجز بقيمة 7.7 مليار دولار

تعهدات مبشرة في قمة المناخ تلطّف تشاؤم ماكرون

روسيا تعرب عن استعدادها للمساعدة في تسوية الأزمة الليبية

برلمانيون يدفعون لإضافة دول أوروبية على قائمة الجنات الضريبية

الأردن والسعودية يبحثان تداعيات القرار الأميركي حول القدس

رفض سني لإجراء الانتخابات مع تنامي دور الميليشيات في العراق

العفو الدولية تتهم أوروبا بالتورط في تعذيب المهاجرين بليبيا

'يوم الخلاص' من النظام في اليوم الوطني لقطر

غوتيريش يندد بتحركات قاسم سليماني في العراق وسوريا


 
>>